Uddannelsen udspringer af et behov for opkvalificering og vidensbasering af indsatsen til særligt voksne på autismespektret. Med ambitionen om at gøre en forskel i praksis, var det hurtigt klart for os, at uddannelsen måtte have lige dele fokus på undervisning og implementering. 

Frøet til uddannelsen blev for alvor sået i 2008 under et besøg hos den amerikanske psykolog John Thomas, som via sin organisation, Autism Society, har udviklet en medarbejderuddannelse med fokus på netop implementering. Besøget resulterede i et tæt samspil omkring udvikling af en dansk basisuddannelse.

I 2010 bød vi de første deltagere velkommen på Autismepiloten, og siden har vi haft mere end 40 hold, og udstedt mere end 800 Autismepilot uddannelsesbeviser.

I de seneste år har vi oplevet et stigende antal henvendelser fra skoler, som ønsker at uddanne lærere og pædagoger via Autismepiloten. Derudover har Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup til undervisningsministeren anbefalet en tilpasset Autismepilot, som et bud på en måde at arbejde med inklusion:

”Der findes en internationalt udarbejdet og anerkendt metode hvormed man kan tilegne sig viden om autisme alt imens man passer sit arbejde og på den måde, kan afprøve den erhvervede viden i praksis. Desværre har man endnu ikke prioriteret, at få Autismepiloten (metoden, red.) tilpasset til skoleområdet, men det kan kun være et spørgsmål om tid, da der simpelthen ikke er alternativer.”

Denne opfordring tog vi op, da vi i foråret 2016 indgik et samarbejde med Skolen på Sønderager i Herning Kommune om at udvikle en Autismepilot målrettet skoleområdet. vi tilbyder derfor nu en helt ny Autismepilot, der er særlig målrettet medarbejdere i folke- og specialskoler, der samarbejder med autistiske elever.